BRZDY              

Kotoučové brzdy na závodních kolech jsou od 1. července 2018 schváleny pro všechny závody UCI.
Nová Ultegra je ve většině ohledů srovnatelná se superluxusní „Dura-Ace“.
Pokud by nás se zavázanýma očima posadili na trenažéru postupně na kola s oběma nejvýše postavenými silničními sadami Shimano,
troufneme si tvrdit, že rozdíl bychom pravděpodobně ani nepostřehli. Hmotnostní navýšení při použití kotoučovek oproti ráfkovým brzdám
by mělo být nějakých 174 gramů, což je z našeho pohledu přijatelná hodnota.

Přestože nejnovější Xelius SL byl poprvé vyvinut s ráfkovými brzdami, aby sloužil okamžitým potřebám týmu FDJ pro silniční závody,
Lapierre vynaložil stejné úsilí i na verzi pro kotoučové brzdy. Brzdová soustava je u tohoto modelu 2019 již kapalinová.



Při sundávání kol - pozor na brzdové destičky třmenů, nemačkat brzdy nebo vložit podložku mezi destičky.
 
Páky - 550 gr.
Dvojitá ovládací páka Ultegra ST-R8020 umožňuje přesnější přepínání a má širší rozsah pro seřízení brzdových a řadicích pák.
ST-R8020 v kombinaci s hydraulickou kotoučovou brzdou další bonus: vyšší stupeň ovládání jezdcem bez ohledu na podmínky.
Duální ovládací páky ST-R8020 pro přesné řazení a pro ovládání hydraulického brzdového třmenu BR-R8070.
 

ST-R8020-Right             Vedení hydraulického bowdenu do pák                Hadice 690,-                   ST-R8020-Left  
SHIMANO ULTEGRA - Hydraulické - DUÁLNÍ OVLÁDACÍ PÁKY SERVOWAVE - pro 2x11
Páky řady SHIMANO ULTEGRA R8020 přinášejí lepší ovládání jezdcem za všech podmínek i díky hydraulickým kotoučovým brzdám.
Lehčí řazení vpřed i vzad a rafinovaný ergonomický tvar zjemňující přístup k chodu.
Váha páky 277 g

Brzdové třmeny - 286 gr. a destičky

        
Brzdové destičky Shimano - polymerové L02A / L03A - Ice-Tech = 329,- až 475,- Kč
plynulejší záběr/tišší chod/lepší dávkování
Většině jezdcům vyhovují Polymerové destičky, pro plynulý záběr a tichý chod.
Brzdové destičky Shimano - L04C Metal - Ice-Tech = 482,- až 689,- Kč
ostřejší počáteční záběr/delší životnost/vyšší brzdná síla/lepší parametry za mokra/vyšší odolnost proti vadnutí
Metalové destičky se využívají hlavně pro downhill a endurové ježdění.
Před objednáním přeměřte předchozí destičky.Vždy kontroluj tvar destiček proti původním!
 
MANUÁL
BR-R8070-F
SHIMANO ULTEGRA - Plochá montáž - Hydraulická kotoučová brzda
Přední třmen
Díky nízkoprofilovému provedení s plochou montáží
poskytují hydraulické kotoučové brzdy řady
SHIMANO ULTEGRA R8000 lepší kontrolu za všech podmínek
bez přerušení leteckých linek silničních kol.
148 g/pc
BR-R8070-R
SHIMANO ULTEGRA - Plochá montáž - Hydraulická kotoučová brzda
Zadní třmen
Díky nízkoprofilovému provedení s plochou montáží
poskytují hydraulické kotoučové brzdy řady
SHIMANO ULTEGRA R8000 lepší kontrolu za všech podmínek
bez přerušení leteckých linek silničních kol.
138 g/pc
KONTROLA
Po ujetí 100 až 300 kilometrů a poté každých 2 000 kilometrů zkontrolujte polohu šroubů. V tomto intervalu byste také měli zkontrolovat, zda jsou všechna připojení a linky pevné. Chcete-li to provést, zatáhněte za brzdové páky a několik sekund je držte.

Vždy před každou jízdou vyzkoušejte brzdové páky. Okamžitě musí být znát pevný tlak. Páku nesmí být možné přitáhnout k řídítkům. Pokud musíte pumpovat, aby páka zvýšila tlak, nejezděte.
 
  Odvzdušněte systém 

Přesuneme-li se k brzdám, nejprve si všimneme kotoučů se sendvičovou konstrukcí Ice Technologies, kombinující hliníkový střed a nerezové pláty
tvořící samotnou oboustrannou brzdovou plochu. V rámci zvýšení bezpečnosti při hromadných pádech je prostor mezi rameny uchycení vyplněn právě
hliníkovým profilovaným plechem, současně zvyšujícím schopnost chlazení v dlouhých sjezdech. Jedná se tedy o zabití dvou much jednou ranou, byť
odvod přebytečného tepla by byl zcela jistě dostatečný i bez těchto výplní kotouče. Dalším ryze bezpečnostním prvkem je lehké zakulacení hran kotoučů.
U námi testovaného kousku jsme měli sestavu průměru 140 milimetrů a brzdný výkon byl od prvních okamžiků hodně vysoký. Zablokovat kolo nebyl větší
problém, a budeme-li s výkonem brzd počítat, využijeme jej bezezbytku. Výrazně se snižují ovládací síly a při citlivém dávkování brzd se jedná o nesporný
přínos. Jak jsme ale u Shimana zvyklí, vše funguje dokonale a brzdy nevadly ani v hodně dlouhých sjezdech či při opakovaném silném dobržďování.

Na brzdy s citem! Je třeba nutnost většího soustředění na citlivost našich prstů, neboť již okamžik dosednutí destiček na kotouč znamenal nástup
silného brzdného účinku. Nebylo to úplně tak, že by destičky pouze dosedly na kotouč a teprve poté, s každým výraznějším tlakem prstů na páku,
se zvyšovala účinnost. Ona účinnost byla cítit okamžitě, což je moment, na který je nutné dávat pozor hlavně za mokra. Jde však jen o zvyk, jako
celek jsou brzdy nemalým přínosem a v horských sjezdech s prokřehlými prsty jim budeme doslova blahořečit.
 


SM-RT81-SS
SHIMANO DEORE XT T8000 Series
Kompaktní a lehké kotoučové brzdové kotouče SMIMANO SM-RT81 se vyznačují rychlým rozptylem tepla díky hlubší oblasti disku a systému řízení
tepla ICE TECHNOLOGIES. Instalace a demontáž
rotorů je rychlá a snadná díky designu SHIMANO CENTER LOCK.

VLASTNOSTI
Nový kompaktní a lehký rotor s dostatečnou
kapacitou řízení tepla Hyper-efektivní odvod tepla
Rychlé odvádění tepla s hlubší oblastí disku

VÝHODA
Brzdové rotory vyladěné jezdcem
Minimalizujte hmotnost pomocí kompaktních rotorů
Udržujte brzdný výkon při vysokých požadavcích
Velikost: 140 mm - 100.5 g

Rám Xelius SL používá vlastní žáruvzdornou pryskyřici High TG, která je schopna zvládnout vyšší teploty vložené do rámu a vidlice kotoučovými brzdami.
  
Hmotnostní navýšení při použití kotoučovek oproti ráfkovým brzdám by mělo být nějakých 174 gramů