BRZDY
Kotoučové brzdy na závodních kolech jsou od 1.
července 2018 schváleny pro všechny závody UCI.
Nová Ultegra je ve většině ohledů srovnatelná se
superluxusní „Dura-Ace“.
Pokud by nás se zavázanýma očima posadili na trenažéru postupně na
kola s oběma nejvýše postavenými silničními sadami Shimano,
troufneme si tvrdit,
že rozdíl bychom pravděpodobně ani nepostřehli. Hmotnostní navýšení
při použití kotoučovek oproti ráfkovým brzdám
by mělo být nějakých 174 gramů, což je z našeho pohledu přijatelná
hodnota.
Přestože nejnovější Xelius SL byl poprvé vyvinut
s ráfkovými brzdami, aby sloužil okamžitým potřebám týmu FDJ pro
silniční závody,
Lapierre vynaložil stejné úsilí i na verzi pro kotoučové brzdy. Brzdová soustava je u tohoto modelu
2019 již kapalinová.
Při sundávání kol - pozor na brzdové destičky třmenů, nemačkat
brzdy nebo vložit podložku mezi destičky.
Páky - 550 gr.
Dvojitá ovládací páka Ultegra ST-R8020 umožňuje
přesnější přepínání a má širší rozsah pro seřízení brzdových a
řadicích pák.
ST-R8020 v kombinaci s hydraulickou kotoučovou brzdou další bonus:
vyšší stupeň ovládání jezdcem bez ohledu na podmínky.
Duální ovládací páky ST-R8020 pro přesné řazení a pro ovládání
hydraulického brzdového třmenu BR-R8070.
ST-R8020-Right
Vedení hydraulického bowdenu do pák
Hadice 690,-
ST-R8020-Left |
SHIMANO ULTEGRA - Hydraulické - DUÁLNÍ OVLÁDACÍ PÁKY SERVOWAVE - pro 2x11
Páky řady SHIMANO ULTEGRA R8020 přinášejí lepší ovládání jezdcem za
všech podmínek i díky hydraulickým kotoučovým brzdám.
Lehčí řazení vpřed i vzad a rafinovaný ergonomický tvar
zjemňující přístup k chodu.
Váha páky
277 gBrzdové třmeny - 286 gr.
a destičky |
Brzdové destičky Shimano - polymerové L02A / L03A - Ice-Tech = 329,-
až 475,- Kč
plynulejší záběr/tišší chod/lepší dávkování
Většině jezdcům vyhovují Polymerové destičky, pro plynulý záběr a
tichý chod.
Brzdové destičky Shimano - L04C Metal - Ice-Tech = 482,- až 689,- Kč
ostřejší počáteční záběr/delší životnost/vyšší
brzdná síla/lepší parametry za mokra/vyšší odolnost proti vadnutí
Metalové destičky se využívají hlavně pro downhill a endurové
ježdění.
Před objednáním přeměřte předchozí destičky.Vždy kontroluj
tvar destiček proti původním!
MANUÁL |
BR-R8070-F
SHIMANO ULTEGRA - Plochá montáž - Hydraulická kotoučová brzda
Přední třmen
Díky nízkoprofilovému provedení s plochou montáží
poskytují hydraulické kotoučové brzdy řady
SHIMANO ULTEGRA R8000 lepší kontrolu za všech podmínek
bez přerušení leteckých linek silničních kol.
148 g/pc |
BR-R8070-R
SHIMANO ULTEGRA - Plochá montáž - Hydraulická
kotoučová brzda
Zadní třmen
Díky nízkoprofilovému provedení s plochou montáží
poskytují hydraulické kotoučové brzdy řady
SHIMANO ULTEGRA R8000 lepší kontrolu za všech podmínek
bez přerušení leteckých linek silničních kol.
138 g/pc |
KONTROLA
Po ujetí 100 až 300 kilometrů a poté každých 2 000 kilometrů
zkontrolujte polohu šroubů. V tomto intervalu byste také měli
zkontrolovat, zda jsou všechna připojení a linky pevné. Chcete-li to
provést, zatáhněte za brzdové páky a několik sekund je držte.
Vždy před každou jízdou vyzkoušejte brzdové páky. Okamžitě
musí být znát pevný tlak. Páku nesmí být možné přitáhnout k
řídítkům. Pokud musíte pumpovat, aby páka zvýšila tlak, nejezděte.
Odvzdušněte systém
|
Přesuneme-li se k brzdám, nejprve si všimneme kotoučů se
sendvičovou konstrukcí Ice Technologies, kombinující hliníkový střed
a nerezové pláty
tvořící
samotnou oboustrannou brzdovou plochu. V
rámci zvýšení bezpečnosti při hromadných pádech je prostor mezi
rameny uchycení vyplněn právě
hliníkovým
profilovaným plechem,
současně zvyšujícím schopnost chlazení v dlouhých sjezdech. Jedná se
tedy o zabití dvou much jednou ranou, byť
odvod přebytečného
tepla
by byl zcela jistě dostatečný i bez těchto výplní kotouče. Dalším
ryze bezpečnostním prvkem je lehké zakulacení hran kotoučů.
U námi
testovaného kousku
jsme měli sestavu průměru 140 milimetrů a
brzdný výkon byl od prvních okamžiků hodně vysoký. Zablokovat kolo nebyl větší
problém, a budeme-li s výkonem
brzd počítat,
využijeme jej bezezbytku. Výrazně se snižují ovládací síly a při
citlivém dávkování brzd se jedná o nesporný
přínos. Jak jsme ale u Shimana zvyklí,
vše funguje dokonale a brzdy nevadly ani v hodně
dlouhých sjezdech či při opakovaném silném dobržďování.
Na brzdy s citem! Je třeba nutnost většího
soustředění na citlivost našich prstů, neboť již okamžik dosednutí
destiček na kotouč znamenal nástup
silného brzdného účinku.
Nebylo to úplně tak, že by destičky pouze dosedly na kotouč a teprve
poté, s každým výraznějším tlakem prstů na páku,
se zvyšovala
účinnost.
Ona účinnost byla cítit okamžitě, což je moment, na který je nutné
dávat pozor hlavně za mokra. Jde však jen o zvyk, jako
celek jsou
brzdy nemalým přínosem
a v horských sjezdech s prokřehlými prsty jim budeme doslova
blahořečit.
|
SM-RT81-SS
SHIMANO DEORE XT T8000 Series
Kompaktní a lehké kotoučové brzdové kotouče SMIMANO
SM-RT81
se vyznačují rychlým rozptylem tepla díky hlubší oblasti
disku
a systému řízení
tepla ICE TECHNOLOGIES. Instalace a
demontáž
rotorů
je rychlá a snadná díky designu SHIMANO
CENTER LOCK.
VLASTNOSTI
Nový kompaktní a lehký rotor s dostatečnou
kapacitou
řízení tepla
Hyper-efektivní odvod tepla
Rychlé odvádění tepla s hlubší oblastí disku
VÝHODA
Brzdové rotory vyladěné jezdcem
Minimalizujte hmotnost pomocí kompaktních rotorů
Udržujte brzdný výkon při vysokých požadavcích
Velikost: 140 mm - 100.5 g |
|
Rám Xelius SL používá vlastní žáruvzdornou pryskyřici High TG, která
je schopna zvládnout vyšší teploty vložené do rámu a vidlice
kotoučovými brzdami.
Hmotnostní navýšení při použití kotoučovek
oproti ráfkovým brzdám by mělo být nějakých 174 gramů
|