Nastavení výšky sedla

Tímto základem vše teprve startuje.

Měření vnitřní délky nohy.
Je to vzdálenost od rozkroku k podlaze
Lemondova metoda
88,3 x dél.vnitř.délky nohy
i další možnosti:
88,5 x dél.vnitř.délky nohy
nebo
89,5 x dél.vnitř.délky nohy

Tato hodnota bude vzdálenost
od horní části sedla
k ose středového složení.

 
Hamleyova metoda
109 x dél.vnitř.délky nohy
Tato hodnota bude vzdálenost
od horní části sedlak ose pedálu.

Tyto všechny metody se mohou prolínat
a můžete si mezi nimi vybrat tu, která nejvíce
vyhovuje našim potřebám.

Změřit výšku do rozkroku a odečíst 10 cm.
Základní nastavení a ještě doladit.

 

Je také metoda měření v obuvi.
V obuvi změřit do rozkroku a výsledek násobit  0,853

Holmesova metoda
Úhel 25°- 35° - vysvětleno níže s obrázkem   Pro prvotní nastavení je doporučen úhel 32 stupňů.

 


Nastavit sedlo na výslednou výšku a pokračovat v měření a seřízení


Paty na pedály, protočit kliky a zastavit v nejnižší poloze.

Noha by neměla být plně propnutá, ale jen lehounce.

Odpovídá-li výška sedla, pokračujeme

Kliky do vodorovné polohy boty zaklapnuté.

Provázek s olovničkou k čéšce kolene.

Provázek visí přes čéšku.

Provázek by měl procházet na konci kliky.

Provázek více přitisknout do jamky pod čéškou.

Provázek prochází osou závitu pedálu.

Provázek spustit aby míjel špičku tretry.

Kolena při šlapání kmitají do linky.


Výška sedla by měla odpovídat.
 

Video zde


Jiný typ měření



 

 


 
 

 
 

Další metoda



Jak začít - kalkulátor  -  /nastavte si centimeters/


Střed pedálu


Olovnice z kolene /boční výčnělek/ - osa pedálu
=  sedlo dopředu – dozadu


Je úhel větší než 35° = zvednout sedlo
Je úhel menší než 25°= snížit sedlo


Další metoda
 



Metoda pata opřená o pedál.
Ta je založená na nastavení výšky sedla pomocí jednoduchého
testu, kdy by koleno mělo být skoro téměř propnuté v poloze
kdy je noha ve spodní úvrati patou volně opřená o pedál.
Nastavení předozadní pozice sedla potom upravíme tak, aby
při horizontální pozici klik byl vrchol čéšky/ první metatarz/
a osa pedálu ve vertikální rovině.
Takto uvádí také Italský manuál C.O.N.I. (1972).


Tato metoda je podrobně popsána v knize Grega Lemonda.
Základním vstupním údajem je výška rozkroku.
Výška sedla je stanovena násobkem 0,883 a výškou rozkroku,
například: 0,883 x 72,4 = 63,9 cm
Získanou hodnotu se naměří od středu středového složení po vrchol sedla podél sedlové trubky. Předozadní pozice sedla vychází
z hodnoty výšky sedla a měla by být u silničního kola
v rozmezí od 3cm do 10cm. Je to vertikální vzdálenost špičky
sedla od středu středového složení.

Extenze kolene
Je to úhel svírající stehenní a holenní kost. Za optimální se
považují hodnoty 140°- 145°. Úhel lze ovlivnit změnou výšky
sedla, předozadní pozicí sedla a předozadním posunem kufrů.

Plantární flexe kotníku
Je úhel mezi holenní kostí a chodidlem. Za optimální se považují
hodnoty 90°- 100°. Lze ovlivnit změnou výšky sedla, předozadní pozicí sedla a předozadním posunem kufrů.

Sklon trupu
Je dán horizontální osou procházející přes kyčel a spojnicí
rameno - kyčel. Za optimální se považují hodnoty 48°- 60°.
Lze ovlivnit změnou výšky sedla a řídítek, předozadní pozicí
sedla a řídítek.

Silniční řidítka se zpravidla natáčejí tak, aby horní část oblouku byla vodorovně. Opět je důležité hlavně vaše pohodlí
a tak se nemusíte bát natočit řídítka pákami trochu výš,
případně i níže.

Polohy kotníku
Úhly kolen jsou dobrým způsobem, jak pomoci definovat vhodnou
výšku sedla. Dalo by se například předpokládat, že snížení výšky
sedla sníží úhly kolen, ale proti intuitivní tomu tak není vždy. Jedno z vysvětlení pro to se týká toho, co děláme s našimi kotníky. Postavení kotníku velmi špičkou dolů je ukazatelem nadměrně vysokého sedla, stejně jako velkého rozsahu kloubů kotníku (> 20 °). Podobně nízké podpatky a malý rozsah kloubů kotníku (<15 °) by podporovaly teorii,
že sedlo je příliš nízké.

Úhel v horní úvrati
Problém s používáním maximálního prodloužení kolena k definování výšky sedla je, že stejně důležitý minimální úhel kolene je zanedbán. Vyvarujte se úhlu menším než 70 °, protože to může vyvinout vysoké střižné síly do kolenního kloubu, zveličit „mrtvou zónu“ v horní části
pedálu a způsobit nepohodlí v oblasti kyčle a dolní části zad.
Pokud je příliš těsný, posune se zarážka zpět, a pravděpodobně
budete potřebovat kratší kliky.

Výška sedla - maximální úhel kolene
Ideální výška sedla může být popsána úhlem kolena při plném natažení.
Obvykle budou muži blízko 141 ° a ženy asi o 1-2 ° vyšší. Rozdíl je způsoben flexibilitou, s volnějšími ženskými hamstringy, které umožňují kolenům prodloužit
se. Těsné hamstringy budou brzdit prodloužení kolena, takže mnoho lidí zjistí,
že je menší než 140 °, aby jim lépe vyhovovaly. Vezměte prosím na vědomí, že
se jedná o dynamická měření, tj. při šlapání a že statická měření se mohou lišit.

  
 





Co vše se dá měřit: pro velikost rámu,
výšku sedla, délka řidítek od sedla,
výška řidítek, délka představce,
šířka řidítek.





Na čem ve skutečnosti záleží!
Někteří cyklisté se zdají být velmi znepokojeni
tím, že kolena jsou přesně nad pedálovými
osami a považují to za jeden z nejdůležitějších
aspektů. Při sestavování silničního kola ve
skutečnosti záleží, že jezdec je dobře vyvážený
a bez nadměrnému tlaku na ruce. Jednoduchým
testem je, pokusit se vznášet ruce nad brzdami.
Pokud to nemůžete udělat, aniž byste upadli
dopředu, je buď vaše základní rozložení váhy
velmi špatné, nebo umístění sedla vpřed nebo
vzad je špatné. Bernard Hinault navrhl, abyste
na řídítkách mohli hrát jako na klavírní klávesnici.
Toto je ale oblast, kde trenažér neodráží přesně
stav vozovky. Na silnici při jakékoli rychlosti
vyšší nad 15 km/h, bude tlak větru na vaší hrudˇ pomáhat při uvolnění rukou, zatímco hodnocení
na trenažéru může být pro neexistenci zatížení
tlakem na vaše paže a ramena posíleno
skutečností že zde také neexistuje žádná
možnost vibrací z vozovky a děr.


Bolest rukou -
Cyklisté mohou také trpět syndromem karpálního tunelu, kde je
střední nerv stlačený v zápěstí, což se projevuje jako nepohodlí v palci, ukazováčku
a prostřednících. Prvním hlediskem při pokusu o vyřešení bolesti rukou je zajistit,
aby na rukou nebyla příliš velká váha. Podrobnosti polohy řadicí páky a šířka tyčí
jsou také velmi důležité. Starší brzdové kryty nebo převrácené řadicí páky mohou
vytvářet tlakové body v přední a zadní části dlaně, jak je znázorněno vlevo nahoře.
Zajištěním plynulého přechodu z tyčí do řadičů (vlevo dole) se zatížení šíří po celé
šířce dlaně, čímž se snižuje tlak na ulnarský nerv. Silnější páska řídítek s gelovými
vložkami může pomoci, rukavice jsou nezbytné. Silniční řidítka se zpravidla natáčejí
tak, aby horní část oblouku byla vodorovně. Opět je důležité vaše pohodlí a tak se
nemusíte bát natočit řídítka pákami trochu výš, případně i níže.

VZDÁLENOST SEDLO – ŘÍDÍTKA
Je to měřeno od předního konce sedla k úchopu rukojeti.
VÝŠKA ŘIDÍTEK vzhledem k výšce sedla
 Výška řidítek je měřena s úpravou měřidla.

Jednou z nejčastějších indikací nesprávné výšky sedla je bolest kolena.
Ačkoli existují samozřejmě i jiné příčiny a individuální reakce se budou lišit, obvykle
sedlo, které je příliš nízké, bude mít za následek bolest v přední části kolena, a které
je příliš vysoko, způsobí bolest za kolenem - nebo přetažení v důsledku hamstringů.

Metodika nastavení cyklistického posedu CZ   Nastavení pozice DE   Ergotec DE   Fizio 1    Fizio 2

KALKULAČKA VÝŠKY SEDLA  Kalkulačka 2  Kalkulačka 3  Kalkulačka 4  Kalkulačka 5          Popis z tisku 1     Popis z tisku 2
                               /nastavte si centimetr/                                                                                                                                                                    /Nastavte si Překladač/                                     Velikost rámu