Nastavení výšky sedla
Tímto základem vše teprve startuje.
Měření vnitřní délky nohy.
Je to vzdálenost od rozkroku k podlaze |
Lemondova metoda
88,3 x dél.vnitř.délky nohy
i další možnosti:
88,5 x dél.vnitř.délky nohy
nebo
89,5 x dél.vnitř.délky nohy
Tato
hodnota bude vzdálenost
od horní části sedla
k ose
středového složení.
|
|
Hamleyova metoda
109 x dél.vnitř.délky nohy
Tato
hodnota bude vzdálenost
od horní části sedlak ose
pedálu.
Tyto všechny metody se mohou prolínat
a můžete si mezi nimi vybrat tu, která
nejvíce
vyhovuje
našim potřebám.
Změřit výšku do rozkroku
a odečíst 10 cm.
Základní nastavení a ještě doladit. |
Je také metoda měření v obuvi.
V obuvi změřit do rozkroku a výsledek
násobit 0,853
Holmesova metoda
Úhel 25°- 35° -
vysvětleno níže s obrázkem
Pro prvotní nastavení je doporučen úhel 32
stupňů.
Další metoda
Jak začít - kalkulátor
- /nastavte
si centimeters/ |
Střed pedálu |
Olovnice z kolene /boční výčnělek/ - osa pedálu
= sedlo dopředu – dozadu |
Je úhel větší než 35° = zvednout sedlo
Je úhel menší než 25°= snížit sedlo |
Další metoda
|
Metoda pata opřená o pedál.
Ta je založená na nastavení výšky sedla pomocí
jednoduchého
testu, kdy by koleno mělo být skoro téměř
propnuté v poloze
kdy je
noha ve spodní úvrati patou
volně opřená o pedál.
Nastavení předozadní pozice sedla
potom upravíme tak, aby
při horizontální pozici klik
byl vrchol čéšky/ první metatarz/
a osa pedálu ve
vertikální rovině.
Takto uvádí také Italský manuál
C.O.N.I. (1972). |
Tato metoda je podrobně popsána v knize Grega Lemonda.
Základním vstupním údajem je výška
rozkroku.
Výška sedla je stanovena násobkem 0,883 a výškou rozkroku,
například: 0,883 x 72,4 =
63,9 cm
Získanou hodnotu se naměří od středu
středového složení po vrchol sedla podél sedlové
trubky.
Předozadní pozice sedla vychází
z hodnoty výšky
sedla a měla by být u silničního kola
v
rozmezí od 3cm do 10cm. Je to vertikální
vzdálenost špičky
sedla od středu středového
složení. |
Extenze kolene
Je to úhel svírající stehenní a holenní kost. Za
optimální se
považují hodnoty 140°- 145°. Úhel
lze ovlivnit změnou výšky
sedla, předozadní pozicí
sedla a předozadním posunem kufrů. |
Plantární flexe kotníku
Je úhel mezi holenní kostí a chodidlem. Za
optimální se považují
hodnoty 90°- 100°. Lze
ovlivnit změnou výšky sedla, předozadní pozicí sedla
a předozadním posunem kufrů. |
Sklon trupu
Je dán horizontální osou procházející přes kyčel a
spojnicí
rameno - kyčel. Za optimální se považují
hodnoty 48°- 60°.
Lze ovlivnit změnou výšky sedla a
řídítek, předozadní pozicí
sedla a řídítek. |
Silniční řidítka se zpravidla natáčejí tak, aby horní
část oblouku byla vodorovně. Opět je důležité
hlavně vaše pohodlí
a tak se nemusíte bát natočit
řídítka pákami trochu výš,
případně i níže. |
Polohy kotníku
Úhly kolen jsou dobrým způsobem, jak pomoci
definovat vhodnou
výšku sedla. Dalo by se například předpokládat,
že snížení výšky
sedla sníží úhly kolen, ale proti
intuitivní tomu tak není vždy. Jedno z vysvětlení
pro to se týká toho, co děláme s našimi kotníky.
Postavení kotníku
velmi špičkou dolů je ukazatelem
nadměrně vysokého sedla, stejně
jako velkého rozsahu
kloubů kotníku (> 20 °). Podobně nízké podpatky
a
malý rozsah kloubů kotníku (<15 °) by podporovaly
teorii,
že sedlo je příliš nízké. |
Úhel v horní úvrati
Problém s používáním maximálního prodloužení kolena
k definování výšky sedla je, že stejně důležitý
minimální úhel kolene je zanedbán. Vyvarujte se úhlu
menším než 70 °, protože to může vyvinout vysoké
střižné síly do kolenního kloubu, zveličit „mrtvou
zónu“ v horní části
pedálu a způsobit nepohodlí v
oblasti kyčle a dolní části zad.
Pokud je příliš
těsný, posune se zarážka zpět, a
pravděpodobně
budete potřebovat kratší kliky. |
Výška sedla - maximální úhel kolene
Ideální výška sedla může být popsána úhlem kolena
při plném natažení.
Obvykle budou muži blízko 141 °
a ženy asi o 1-2 ° vyšší. Rozdíl je způsoben
flexibilitou, s volnějšími ženskými hamstringy,
které umožňují kolenům prodloužit
se. Těsné hamstringy budou brzdit prodloužení kolena, takže
mnoho lidí zjistí,
že je menší než 140 °, aby jim
lépe vyhovovaly. Vezměte prosím na vědomí, že
se
jedná o dynamická měření, tj. při šlapání a že
statická měření se mohou lišit. |
|
|
|
Co vše se dá měřit: pro velikost
rámu,
výšku sedla, délka řidítek od sedla,
výška řidítek, délka představce,
šířka řidítek. |
|
Na čem ve skutečnosti záleží!
Někteří cyklisté se zdají být velmi znepokojeni
tím,
že kolena jsou přesně nad pedálovými
osami a
považují to za jeden z nejdůležitějších
aspektů. Při
sestavování silničního kola ve
skutečnosti záleží, že
jezdec je dobře vyvážený
a bez nadměrnému tlaku na
ruce. Jednoduchým
testem je, pokusit se vznášet ruce
nad brzdami.
Pokud to nemůžete
udělat, aniž byste upadli
dopředu, je buď vaše
základní rozložení váhy
velmi špatné, nebo umístění sedla
vpřed nebo
vzad je špatné. Bernard Hinault navrhl,
abyste
na řídítkách mohli hrát jako na klavírní
klávesnici.
Toto je ale oblast, kde trenažér
neodráží přesně
stav vozovky. Na silnici při
jakékoli rychlosti
vyšší nad 15 km/h, bude tlak
větru na vaší hrudˇ pomáhat při uvolnění rukou, zatímco hodnocení
na
trenažéru může být pro neexistenci zatížení
tlakem
na vaše paže a
ramena posíleno
skutečností že zde také neexistuje žádná
možnost vibrací z vozovky
a děr. |
Bolest rukou -
Cyklisté mohou také trpět syndromem karpálního
tunelu, kde je
střední
nerv stlačený v zápěstí, což
se projevuje jako nepohodlí v palci, ukazováčku
a
prostřednících.
Prvním hlediskem při pokusu o
vyřešení bolesti rukou je zajistit,
aby na rukou
nebyla příliš
velká váha. Podrobnosti polohy řadicí
páky a šířka tyčí
jsou také velmi důležité.
Starší
brzdové kryty nebo převrácené řadicí páky mohou
vytvářet tlakové body v přední
a zadní části dlaně,
jak je znázorněno vlevo nahoře.
Zajištěním plynulého
přechodu z
tyčí do řadičů (vlevo dole) se
zatížení šíří po celé
šířce dlaně, čímž se snižuje
tlak na
ulnarský nerv. Silnější páska řídítek s
gelovými
vložkami může pomoci, rukavice jsou
nezbytné. Silniční řidítka se zpravidla natáčejí
tak, aby horní část oblouku byla vodorovně.
Opět je
důležité vaše pohodlí a tak se
nemusíte bát natočit
řídítka pákami trochu výš,
případně i níže.
VZDÁLENOST SEDLO – ŘÍDÍTKA
Je to měřeno od předního konce sedla k úchopu
rukojeti.
VÝŠKA ŘIDÍTEK vzhledem k výšce sedla
Výška řidítek je měřena s úpravou měřidla.
Jednou z nejčastějších indikací nesprávné výšky
sedla je bolest kolena.
Ačkoli existují samozřejmě i jiné příčiny a
individuální reakce se budou lišit, obvykle
sedlo,
které je příliš nízké, bude mít za následek bolest v
přední části kolena, a které
je příliš
vysoko, způsobí bolest za kolenem - nebo přetažení v
důsledku hamstringů. |
Metodika nastavení cyklistického posedu CZ
Nastavení pozice
DE
Ergotec DE
Fizio
1
Fizio 2
KALKULAČKA
VÝŠKY SEDLA Kalkulačka
2 Kalkulačka 3 Kalkulačka 4 Kalkulačka
5
Popis z tisku
1
Popis z tisku
2
/nastavte si centimetr/
/Nastavte si Překladač/
Velikost rámu
|